Meer dan een boek voor kappers en kapselinspiratie: het is stijl die bij je past 2.0! The Sustainable Hairstylist

  |   Leestijd: 5 min.   |   Categorie: algemeen

De legendarische uitspraak 'Elk nadeel heb zijn voordeel' is er eentje die zeker opgaat voor Het Stijllokaal in Almelo. Een stel ambitieuze kappers die van de nood een deugd maakten in tijden van ‘lockdown’.

Hoe gezond en steady je bedrijf ook is, wanneer je ‘gedwongen’ wordt je deuren te moeten sluiten, niet wetende wanneer je weer open mag, laat staan hoe de wereld er daarna uitziet maakt je dat als gepassioneerde haarstylist én ondernemer best even onzeker.

“We hadden zo’n mooi bedrijf maar enkel ‘hopen’ dat we straks op dezelfde voet verder konden gaan en klanten weer voor ons in de rij zouden staan voelde niet goed.”

Hoe konden we er als organisatie sterker uitkomen, onze allergrootste missie, ‘de stijl die bij je past’ onder de aandacht brengen en tegelijkertijd onze klanten van een nog grotere toegevoegde waarde kunnen voorzien. Waar zouden we onze klant écht gelukkig mee maken, wat willen mensen echt? Welke oplossingen kunnen wij, kappers bieden. Oplossingen waar onze klant plezier aan beleeft of eventuele pijn wegneemt. Essentiële vragen volgens Marriët Lenderink, eigenaresse van Het Stijllokaal.

Het bleek simpeler dan gedacht, precies dat geven wat bij iemand past, maar dan wel écht onderbouwd. Creatieve psychologie zullen we maar zeggen.

Het resultaat: een duurzame methodiek maar bovenal een unieke handleiding voor iedere gewaardeerde stylist: Level Up. The Sustainable Hairstylist.”

Lang verhaal kort

Om precies te zijn in 156 bladzijden komt het erop neer dat de hele samenleving in sneltreinvaart op trends afgaat. Niets mis mee zou je denken maar wel wanneer we ze niet op de juiste manier weten in te zetten. Ik weet dat ze onlosmakelijk met ons vak verbonden zullen blijven maar het mag niet het eerste of enige zijn waar je iemand als het ware mee bombardeert.

Om tot de kern te komen verdiepten we ons in de theorie van Jung. Carl Gustav Jung om precies te zijn en iedereen die bekend is met zijn werk weet dat het best zware kost is. Maargoed, we hadden immers tijd genoeg…

Carl Gustav Jung schreef in 1919 een essay genaamd ‘Instinct en het onderbewustzijn’.

Deze theorie beschrijft dat Jungiaanse archetypes universele, archaïsche symbolen en afbeeldingen zijn die voortvloeien uit het collectieve onbewuste. Dat wil zeggen: universele blauwdrukken die opgesloten zijn in ons collectieve onderbewustzijn. Mensen uit alle culturen herkennen en begrijpen ze.

Simpel samengevat: Het gaat dus om instinctieve herinneringsbeelden, die een herkenbaar gedrag vertonen.

Carl mag dan iets langer te hebben gestudeerd dan wij, maar draaide het bij Jung vooral om het collectieve onderbewuste, kregen we er meteen een helder beeld van hoe deze verschillende archetypen eruit zouden moeten zien. Gedragingen zijn veelal gekoppeld aan uiterlijkheden en vice versa. Bewust of onbewust.

We filterden zijn 12 archetypen naar 10 en gaven ze een aangepaste vertaling die relevant is aan ons vakgebied. Koppelden ze aan unieke Principle Based kniptechnieken en als extra aanvulling bedachten we Additionals om aansluiting te maken met de Sister-Archies. Toen we dit alles in een simpel doc-documentje hadden ontstond er vanzelf een methodiek. Door expliciete vraagstellingen, (de voorafgaande consultatie met onze klant) zouden we dichter tot de kern kunnen komen en dus nog dichter bij onze klant komen te staan. Het simpele doc-documentje maakte plaats voor een gave vormgeving en als kers op de taart lieten we  het boek, want dat was het inmiddels, illustreren door niemand minder dan Linda Zoon.

Het boek, The Sustainable Hairstylist is exclusief voor members van Het Stijllokaal en wordt binnen De Stijlschool, het educatieve hart van Het Stijllokaal gebruikt als lesmethode voor alle aankomende Stijllokalers in opleiding.

Ben je geïnteresseerd en wil je meer weten over onze werkwijze of ben je geïnteresseerd in een duurzame carrière binnen het kappersvak, lees er hier alles over.